سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با ذکر خدا دلها زنده می شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

خیزش های خاورمیانه واشتراکات آن با انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از  فرماندهان نظامی کشورمان با اشاره به تحولات اخیر منطقه، سرمنشا این رویدادها را ملت ایران دانستند و در این باره به شواهدی چند اشاره کردند که قابل تامل و بررسی دقیقیتر و تحلیل عمیقتر است.
ایشان در این دیدار ضمن اینکه حرکت کنونی منطقه را نتیجه انباشت تدریجی انگیزه‌ها، فکرها و تصمیم‌ها دانستند که اکنون بروز کرده است، مواردی چند از الگوگیری این ملتها از ایران اسلامی را برشمردند که از آن جمله می‌توان به ثبات قدم ملت و شکسته‌شدن ابهت استکبار، عزت و سربلندی سیاسی، پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها، ناکارایی تحریم‌ها، ضعف دشمنان در مقابل پیشروی هر روزه انقلاب اسلامی اشاره کرد.
سکاندار نظام این مولفه ها را از جمله دلایلی دانستند که ملت‌های منطقه با درک و لمس عینی این مولفه‌ها، الگوی مسیری برای خود ساخته‌اند که اکنون قریب به چند ماه است که اخبار آن در صدر اخبار رسانه‌های غرب و شرق عالم قرار گرفته است و با تمام تلاشی که ابرقدرت رسانه‌ای صهیونیسم برای دورساختن افکار جهانیان از این نهضت عظیم و کشاندن آنان به سوی صحنه‌های دیگرصورت داده و می‌دهد هنوز در این امر موفق نبوده است، حتی زلزله بی‌سابقه ‍ژاپن نیز نهایتا یکی دو روز توانست تا حدودی نگاه‌ها را از خاورمیانه متوجه خاور دور کند و این چرخش نگاه خیلی سریع به جای خود بازگشت.
برای تبیین بیشتر وجوه اشتراکی میان انقلاب اسلامی مردم ایران با تحولات منطقه در ذیل به 5 فاکتور که از انقلاب و ملت ایران به ملت‌های منطقه تسری پیدا کرده، اشاره می‌شود.
1- خودباوری
اگر بخواهیم مهمترین دستاورد تحولات منطقه برای ملل مسلمان این کشورها را بر شماریم، بایستی »خودباوری» را عنوان کنیم. ملت ایران وقتی نتیجه اعتراضات، نهضت‌ها و قیام‌های چند صدساله خود علیه حکام جور را دید که خود را باور کرد و «ما می‌توانیم» را تفسیر کرد. هر چند قیام‌های متعددی توسط ملت ایران در دوره‌های مختلف رخ داده بود اما هنگامی که با رهبری امام، اجماع ملت به این باور رسید که می‌تواند سرنوشت خود را بدست گیرد، آنگاه بزرگترین انقلاب مردمی قرن را تحقق بخشید. اکنون نیز ملت‌های منطقه پس از کش و قوس‌های فراوان و امید واهی بستن به ناسیونالیسمت‌ها و غرب‌گرایان به این نتیجه رسیده است که اگر خواهان تحول است باید خود قیام کند و نباید منتظر دیگران باشد و تنها در این صورت است که به نتیجه خواهد رسید کما اینکه در دو کشور مصر و تونس نتیجه این خودباوری با سرنگونی دو دیکتاتورمشهور کام مردم را شیرین کرد و همین اتفاق سایر ملت‌ها را به تاثیرگذاری قیام خود امیدوار ساخت.
2- گسترش تدریجی اهداف قیام‌ها
در روزهایی که جرقه‌های انقلاب اسلامی روشن شد کمتر کسی سرنگونی ر‍ژیم پهلوی را شعار می‌داد نهایتا خواستار تمکین حکومت به قانون اساسی بودند اما با سرکوب مردم و پیشرفت نهضت و البته هدایت بنیانگذار کبیر انقلاب، پیکان حرکت قیام، اصل رژیم را هدف گرفت. در تحولات منطقه نیز ابتدا از اهداف کوچک آغاز شد. مردم تونس در اعتراض به عدم رسیدگی به جوانی که اقدام به خودکشی کرد مقابل مجلس این کشورتجمع کردند و اعتراض‌ها در آغاز راه هیچگاه متوجه راس نبود، در مصر مردم در ابتدای امر خواهان عدم موروثی بودن حکومت و کسب آزادی سیاسی بیشتربودند، در یمن و بحرین و اردن نیز ملت‌ها در ابتدا خواستار حکومت‌هایی مشروطه به جای حاکمیت خودکامه بودند و در روزهای اولیه هیچگاه شعارها راس هرم حکومت را نشانه نگرفته بود اما وقتی دیدند که این اهداف کوچک خواسته‌های آنان را برآورده نمی‌کند و مشکل اصلی ساختار این رژیم‌هاست، شعارهای خود را متوجه علی عبدالله صالح، آل‌خلیفه وعبدالله دوم کردند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/6/30:: 11:8 صبح     |     () نظر

3-شعار اسلام خواهی
اگر در ابتدای نهضت مردم  ایران علاوه بر توده مردم اندک گروه هایی با مشی سوسیالی یا لیبرال غربی نیز بودند با گسترش نهضت این اقلیت به حاشه رفته و آنچه که نمود پیدا کرد شعارهای الله اکبر و اسلام خواهی میلونها مسلمان ایرانی بود که کاخ 2500 ساله ستمشاهی را ویران کرد در نهضتهای منطقه نیز با تمام تلاشی که از سوی امپریالیسم رسانه ای صهیونیستها صورت گرفت که اعتراضات مردم را معیشتی و اقتصادی و برای بدست آوردن آزادی غربی وانمود کنند اما شعارهای کوبنده ملتها تمام این تبلیغات را خنثی کرد. اوج تجمعات در این کشورها بعد از نماز جمعه شکل می گیرد و نمازهای صدها هزار نفری به سمبا ثابت این اعتراضات تبدیل شده است که کسی نمی تواند ان را انکار کند.
4- خصومت جدی با صهیونیسم
یکی از شعارهایی که از اول در نهضت ایرانیان اسلامی داده شد و اکنون پس از 33 سال هنوز استمرار دارد صهیونیسم ستیزی است. در نهضت‌های منطقه نیز اولویت قیام‌ها در کشورهایی است که حاکمان آنان بیشترین ارتباط را با ر‍ژیم صهیونیستی دارند و پیمان‌های مشترک نظامی اقتصادی و سیاسی با این رژیم صهونیستی داشته‌اند. در شعارهایی نیز که از سوی مردم منطقه سر داده می‌شود شعارهای ضد اسرائیلی و برائت از حاکمان وابسته به این رژیم بسیار پررنگ است.
5- مردمی بودن
یکی از وی‍ژگی‌های انقلاب اسلامی مردم ایران این بود در حالی که احزاب سیاسی باصطلاح منتقد خواستار برخی تغیییرات جزئی در داخل دولت و نهایتا تعویض نخست وزیر بودند مردم سرانگشت اشاره خود را متوجه شخص شاه کردند و نهضت خود را تا ساقط کردن حکومت 57 ساله پهلوی پیش بردند .در نهضت‌های اسلامی منطقه نیز این مردم و توده‌های مسلمان هستند که در صف اول معارضین ایستاده‌اند و حضور احزاب خصوصا احزاب غیراسلامی بسیار کمرنگ است.
در پایان باید گفت نهضت‌های اسلامی منطقه صرف نظر از اینکه کدام یک از آنها به پیروزی کامل برسد، کدام یک به انحراف کشیده شود و کدام یک احیانا شکست بخورد، اما یک وجه مشترک در میان همه آنها هویداست و آن بیدار شدن مردم خاورمیانه بعد از چند دهه رخوت و سستی است. این رویدادها آنان را به دست گرفتن آینده خود امیدوارساخت و اکنون این باور را دارند که اگر ملت یکپارچه چیزی را بخواهد تمامی ابرقدرتها حتی آمریکا نمی‌توانند مقابل آنان مقاومت کنند و تسلیم خواهند شد. در ضمن در صورت باقی ماندن هر کدام از حکام منطقه در مسئولیت خود در پس این رخدادها آنان از این پس دست به عصا راه خواهند رفت و در هر اقدام و تصمیمی، چشمی هم به ملت خود و باورهای آنان خواهند داشت نکته ای که تاکنون کمتر مورد توجه این خودکامگان غربگرا بود.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/6/30:: 11:7 صبح     |     () نظر

همایش بیداری اسلامی  

 

   نخستین اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی ، روز شنبه در تهران با بیانات رهبر معظم انقلاب گشایش یافت . در این همایش دو روزه ، بیش از 600 تن از اندیشمندان 80 کشور جهان اسلام و نیز اندیشمندان کشورهای اروپایی و امریکایی حضور دارند . حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در فرازی از بیاناتشان با اشاره به تحولات عظیم ناشی از بیداری اسلامی ، ضمن تبیین هویت اصیل حرکت بیداری اسلامی این تحول را برگرفته از انقلاب اسلامی دانستند که توانست با ارائه الگویی موفق از حاکمیت سیاسی اسلام بر مبنای ارزشهای الهی ، به ملت های خواهان ازادی بر پایه کرامت انسانی ،امید و انگیزه بدهد . رهبر معظم انقلاب در فرازی از بیاناتشان خاطر نشان کردند ،بر خلاف تحولات سالهای دهه پنجاه و شصت که تغییرات از سوی گروهی حزبی و یا نظامیان در قالب کودتاها بوجود می آمد و پس از مدتی از مسیر خود منحرف می شد ، اکنون ملت ها در صحنه هستند و اصول و آرمان های انان در مانیفست های پیش ساخته در حزب ها و گروهها تدوین و ترسیم نمی شود ؛بلکه در دل آحاد مردم و در اندیشه و شعار های انها تبیین می شود . امروز پس از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ،حرکت های مردمی در منطقه به قدرتی تعیین کننده در عرصه سیاسی منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است .در واقع باید گفت یکی از آثار مهم بیداری اسلامی تجدید حیات سیاسی اسلام در گستره جغرافیای اسلام است . اثار بیداری اسلامی امروز در موضع گیری های شجاعانه ، شعار ها ی اسلامی واز خود گذشتگی وایثار ملت ها برای رسیدن به اهداف و مطالبات سیاسی آنها آشکار شده است . ابعاد این پدیده را می توان در مطالبات ملت های منطقه دید که در انتخاب اسلام به عنوان ایدئولوژی مبارزه و مقاومت نمود عینی پیدا کرده است . هر چند که موئلفه های دیگری همچون ظلم و عقب ماندگی اقتصادی و سیاست های سرکوبگرانه و نادیده گرفتن اراده ملت ها در سرنوشتشان از چندین دهه پیش ، در شکل گیری حرکت بیداری اسلامی نقش داشته است . اکنون این عوامل با تکیه بر نیروی خود جوش نسل جوان انقلابی ، محاسبات منطقه ای و بین المللی قدرت های جهانی را در مصر ، تونس ،یمن، لیبی و بحرین بهم ریخته است .از اینروست که رهبر معظم انقلاب با اشاره به تهدید ها و آسیبهایی که متوجه بیداری اسلامی است در باره خطر مصادره شدن حرکت های انقلابی در منطقه هشدار دادند و ضرورت هوشیاری در مواجهه با توطئه ها و طرحهای امریکا برای منحرف کردن انقلاب های ملت های منطقه راخاطر نشان کردند . آنگونه که رهبر معظم انقلاب ،تصریح کردند بیداری عظیم اسلامی در مصر و لیبی و دیگر کشورها نشان می دهد موازنه ظالمانه و تحقیرکننده ای که غربی های سلطه گر و حکام وابسته، در 150 سال اخیر بر ملتهای منطقه تحمیل کرده بودند اکنون به هم خورده و فصل جدیدی در تاریخ منطقه آغاز شده است و مطمئناً این بیداری مردم به نتیجه خواهد رسید و این بیداری چیزی نیست که تمام بشودو یا اینکه به عقب برگردد. انچه مسلم است امروز بیداری اسلامی بعنوان حرکتی اصیل در مسیر تکاملی خود باعث تغییرات بزرگی در سطح منطقه ای و بین المللی شده است ؛به همین دلیل آمریکا برای حفظ سیطره گذشته خود ،اما در شکلی نو در صدد مصادره بیداری اسلامی است تا بزعم خود این حرکت را از مسیر واقعی خود منحرف و آنرا به پاره ای مطالبات معیشتی مردم و تغییراتی سطحی در این جهت محدود کند؛ در حالیکه ملت های منطقه با خیزش انقلابی خود نشان داده اند که به وعده های سطحی نگر و گذرا اعتنایی ندارند و خواهان تحقق اهداف انقلابی خود هستند .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/6/30:: 8:12 صبح     |     () نظر


----------

Java Codes