سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش و دارایی، هر عیبی را می پوشانند و تنگدستی و نادانی، هرگونه عیبی را آشکار می سازند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

آشنایی باامام حسین (ع)

امام حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه به دنیا آمد. رسول خدا (ع) نام این فرزند زهرا (س) را حسین نهاد وی مورد علاقه شدید پیامبر خدا(ص) بود و آن حضرت دربارة او فرمود: «حسین منی و انا من حسین....» و در آغوش پیامبر بزرگ شد. هنگام رحلت رسول خدا، شش ساله بود در دوران پدرش علی بن ابی طالب (ع) نیز از موقعیت والایی برخوردار بود، علم، بخشش، بزرگواری، فصاحت، شجاعت، تواضع، دستگیری از بینوایان، عفو و حلم و .... از صفات برجسته این حجت الهی بود. در دوران خلافت پدرش در کنار آن حضرت بود و در سه جنگ «جمل»، «صفین» و «نهروان» شرکت داشت.پس از شهادت پدرش که امامت به حسن بن علی (ع) رسید همچون سربازی مطیع رهبر و مولای خویش و همراه برادر بود پس از انعقاد پیمان صلح (صلح امام حسن (ع) با معاویه حاکم شام) با برادرش و بقیه اهل بیت (ع) از کوفه به مدینه آمدند. با شهادت امام مجتبی (ع) در سال 49 یا 50 هجری (که به دست همسرش جعده، دختر اشعث بن قیس الکندی مسموم شد و پس از چهل روز به شهادت رسید. معاویه با توطئه به ازدواج درآوردن یزید با جعده این کار را تدارک دید). بار امامت به دوش سیدالشهدا قرار گرفت. در آن دوران ده ساله که معاویه بر حکومت مسلط بود، امام حسین (ع) همواره یکی از معترضین سرسخت نسبت به سیاستهای معاویه و دستگیریها و قتلهای او بود و نامه های متعددی در انتقاد از رویه معاویه در کشتن حجربن عدی و یارانش و عمروبن حمق خزاعی که از وفاداران به علی (ع) بودند و اعمال ناپسند دیگر او نوشت. در عین حال حسین بن علی (ع) یکی از محورهای وحدت شیعه و از چهره های برجسته و شاخصی بود که مورد توجه قرار داشت و همواره سلطه اموی (حکومتی که از سال 41 هجری با معاویه اولین خلیفه اموی شروع می شود و تا سال 132 هجری ادامه می یابد) از نفوذ شخصیت او بیم داشت با مرگ معاویه در سال 60 هجری یزید به والی مدینه نوشت که از امام حسین (ع) به نفع او بیعت بگیرد اما سیدالشهداء که فساد یزید و بی لیاقتی او را می دانست، از بیعت امتناع کرد و برای نجات اسلام از بلیه سلطه یزید که به زوال و محو دین می انجامید، راه مبارزه را پیش گرفت از مدینه به مکه هجرت کرد و در پی نامه نگاریهای کوفیان و شیعیان عراق با آن حضرت و دعوت برای آمدن به کوفه آن امام ابتدا مسلم بن عقیل را فرستاد و نامه هایی برای شیعیان کوفه و بصره نوشت و با دریافت پاسخ کوفیان در بیعتشان با مسلم بن عقیل در روز هشتم ذیحجه سال 60 هجری از مکه به سوی عراق حرکت کرد.پیمان شکنی کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل، اوضاع عراق را نامطلوب ساخت و سیدالشهدا که همراه خانواده، فرزندان و یاران به سوی کوفه می رفت، پیش از رسیدن به کوفه در سرزمین «کربلا» در محاصره سپاه کوفه قرار گرفت. تسلیم نیروهای یزید نشد و سرانجام در روز عاشورا در آن سرزمین، مظلومانه و تشنه کام، همراه اصحابش به شهادت رسید. از آن پس کربلا کانون الهام و عاشورا سرچشمه قیام و آزادگی شد و کشته شدن وی سبب زنده شدن اسلام و بیدار شدن وجدانهای خفته گردید.(1)خون او تفسیراین اسرار کرد                        ملت خوابیده را بیدار کرد(2)ـ اصحاب شهادت طلب و با وفای سیدالشهداء‌(ع) نمونه بارز آگاهی، ایمان، شجاعت و فداکاری بودند .... آنان که در رکاب سیدالشهداء به فیض شهادت رسیدند جمعی از بنی هاشم بودند. جمعی از مدینه با آن حضرت آمده بودند، ‌برخی در مکه در طول راه به وی پیوستند. برخی هم از کوفه توانستند به جمع آن حماسه سازان شهید بپیوندند. کسانی هم در راه نهضت حسینی، پیش از عاشورا شهید شدند،‌که آنان نیز جزء اصحاب او به شمار می آیند. (چون مسلم بن عقیل و قیس بن مسهر صیداوی و ...) (3)ـ مدت قیام امام حسین (ع) از روز امتناع از بیعت با یزید تا روز عاشورا 175 روز طول کشید (12 روز در مدینه، 4 ماه 10 روز در مکه، 23 روز در بین راه مکه تا کربلا و 8 روز در کربلا از 2 تا 10 محرم) (4)

1-(فرهنگ عاشورا/ جواد محدثی/ ص 147. 148)

2-علامه اقبال لاهوری

3- (پیام آور عاشورا/ مهاجرانی/ ص 11)

 4- (فرهنگ عاشورا/ جواد محدثی/ ص 32)

 



نوشته شده توسط مباشری 85/11/1:: 12:4 صبح     |     () نظر

  زندگی حضرت امام حسین(ع)

      امام حسین(ع)، دومین ثمرة پیوند فرخندة حضرت امیرالمؤمنین(ع) و بانوی بزرگوار اسلام، حضرت فاطمة زهرا(س) می باشد که در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه منوّره دیده به جهان گشود. پس از تولّد، پیامبر اکرم(ص) در گوش او اذان و اقامه خواندند و در حق وی دعا کردند و فرمودند: پروردگارا! من حسین را دوست دارم، هر که او را دوست بدارد، مرا دوست داشته و هر که مرا دوست بدارد، خدا را دوست دارد.
          پیامبر اسلام همواره از خدا طلب می کرد که از نسل حسین(ع)، ذریّه امامت و شجرة طیّبه باقی بماند. حسین ابن علی(ع) مدت شش سال زمان پیامبر اکرم(ص) را درک کرد، و سی سال نزد پذر بزرگوار خویش و ده سال نیز در کنار برادر بزرگ خود، امام مجتبی(ع) در حوادث مهم و در صحنة سیاسی و اجتماعی آن دوران حضور داشتند.
         
          القاب آن حضرت
          حضرت امام حسین(ع) دارای القاب متعددی بودند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از: رشید، طیب، وفی، زکی، التابع لمرضات الله، الدلیل علی ذات الله، ثارالله، الشهید بکربلا، السبط الثانی و الامام الثالث، ولی مهمترین و بالاترین لقب ایشان لقبی است که جد بزرگوارش، او را بدان خطاب می کرد:سید شباب اهل الجنّه یعنی«آقا و سرور جوانان اهل بهشت»
          از کنیه های ایشان هم میتوان به اباعبدالله، مولی الکونین و ابوالائمه اشاره کرد.
         
          فرزندان امام حسین(ع)
          امام حسین(ع) هفت فرزند داشت که فرزندان پسر ایشان، حضرت سید الساجدین،امام زین العابدین(ع)، حضرت علی اکبر(ع) حضرت علی اصغر(ع) و حضرت جعفربن الحسین(ع) و فرزندان دختر ایشان نیزحضرت سکینه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت رقیه خاتون(س) نام دارند.
         
         
         
         عاشورا وتاسوعا

تاسوعا به روز نهم از ماه محرم گفته می شود؛ یک روز پیش از واقعه عاشورا. رویدادهای دو روز تاسوعا و عاشورا در محرم سال 61ق بیشترین توجه شیعیان را در طول تاریخ به خود جلب کرده است. امام حسین علیه السلام در سال 60ق از بیعت با یزید که حکومت ظلم خود را به تازگی بنا کرده بود، خودداری کردند. آن زمان نامه های بسیاری از طرف مردم کوفه به دست امام حسین علیه السلام رسید که از ایشان دعوت شده بود به کوفه بروند و بیعت و حمایت آنان را برای برپایی حکومت عدل اسلامی بپذیرند. اهالی کوفه تحت تأثیر تبلیغات حکومت یزید، رفته رفته از پیمانی که با امام سوم شیعیان بسته بودند کناره گرفتند تا آنجا که فرستاده ایشان را به شهادت رسانده و راه را در سرزمین کربلا به روی کاروان امام حسین علیه السلام بستند و ایشان را به جنگ طلبیدند. امام حسین علیه السلام و همراهان شان روز دوم محرم در صحرای کربلا اتراق کردند. امام با خطابه های گوناگون لشکر یزید را موعظه کردند و هدف از جهاد خود را برقراری امر به معروف ونهی از منکر و خشنودی پروردگار دانستند.
          پیام قیام امام حسین علیه السلام قرنهاست که هرساله با آغاز ماه محرم برای تمام آزادگان جهان تکرار می شود. همان گونه که این ماه در سال 1357 ش در بحبوبه انقلاب اسلامی مردم ایران، جایگاه رویدادهای تعیین کننده شد. روز 19 آذر 1357 مصادف با تاسوعای حسینی بود. رهبران انقلاب برای برپایی راه پیمایی در این روز برنامه ریزی کرده بودند این راه پیمایی که در زمان دولت نظامی ارتشبد ازهاری صورت می گرفت. می توانست همه پرسی آشکار مردمی نسبت به حکومت شاه باشد. در آن روز مردم ایران در کنار عزاداری برای شهادت امام حسین علیه السلام علیه نظام شاهنشاهی راه پیمایی کردند. این راه پیمایی با انضباط و یک پارچگی سابقه ای برگزار شد.
          تظاهرات تاسوعای سال 1357 در رسانه های خالرجی یک اجتماع مسالمت آمیز توصیف شد.
          بعدها افراد بسیاری که شاهد این راه پیمایی بودند، درباره اهمیت آن ابراز نظر کردند. از جمله آنتونی پارسونز سفیر انگلستان در ایران که چنین نوشت: «... در هر دو روز تاسوعا و عاشورا از ساعت نه صبح تا ظهر، من در پشت پنجره اتاقم صفوف راه پیمایانی را که در خیابان فردوسی عبور می کردند نظاره می کردم ... تا جایی که چشم کار می کرد، جمعیت موج می زد... من رقم یک میلیون تا یک میلیون ونیم تن را .... اعراق آمیز نمی دانم .... در خیابانها یک سرباز یا پلیس دیده نمی شد و نظم جمعیت فوق العاده و بی نظیر بود.»
         
          دایره المعارف انقلاب اسلامی



نوشته شده توسط مباشری 85/10/12:: 10:56 عصر     |     () نظر


----------

Java Codes