سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طمع، حکمت را از دلهای دانایان می برد . [پیامبر خدا علیه السلام]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

هفته کتاب
کتاب و کتابخوانى در فرهنگ اسلامى از اهمیت والایى برخوردار است.
خداوند رحمان کتابى را بر پیامبرش محمد9فرو فرستاد، قرآن (از مصدر قَرَأَ = خواندن)نامید و در همان کتاب به نام «قلم و آن چه مى‏نویسند» سوگند یاد کرد.
در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام آمده است که «فضل العلم خیر من فضل العبادة» یا فرموده‏اند:
»
اطلبوا العلم من المهدالى اللّحد»؛ «زگهواره تا گور دانش بجوى»یا «اطلبوا العلم و لو کان بالصین»؛ »در پى دانش روید حتى اگر آن را در چین‏بیابید«.
بنابراین دانش‏اندوزى و معرفت آموزى در فرهنگ اسلامى، سنت دیرپایى است که سابقه آن به آغاز پرتوافشانى آفتاب‏دین مبین اسلام مى‏رسد.
به همین دلیل پس از ظهور اسلامى دیرى نگذشت که در سرزمینهاى اسلامى تمدن‏شکوهمندى پدید آمد و به طورى که در سراسر جهان امروزى آن را به نام تمدن اسلامى مى‏شناسند.
این تمدن در همه‏زمینه‏هاى علوم، اندیشمندان و افکار نوینى را به جهانیان عرضه داشت که برخى از آنها پس از گذشت قرنها هنوز برآسمان تمدن و فرهنگ بشرى مى‏درخشد.
مسلمانان در گذشته تاریخ، همین که جامعه‏اى مستقل پى‏افکندند، بلافاصله به فراگیرى دانشهاى جهان پیرامون خودپرداختند به نحوى که بزودى در همه زمینه‏هاى دانش بشرى، سرآمد جهانیان شدند و پس از چند قرن توانستند برگنجینه همه دانشها، ذخایر فراوان بیفزایند و براى قرنها مشعلدار راه تمدن در جهان خاکى باشند.
بى‏گمان، مسلمانان این دستاوردهاى بزرگ را در پرتو توجه فراوانى که دین و بزرگان دین آنان به کتابخوانى داشتند، به‏دست آورده‏اند.
مسلمانان در همه شهرها، مساجد و مدارس خود کتابخانه داشتند و برخى از آنها مانند کتابخانه‏هاى قاهره و بغداد ازشهرت جهانى برخوردار بود.
همچنین از دیرباز در شهرهاى مختلف کشورهاى اسلامى و ایران؛ نظیر بغداد، نجف، قم، مشهد، اصفهان، کاشان،ساوه، آمل و سارى کتابخانه‏هاى بزرگى وجود داشته و کتابهایى که دراین کتابخانه‏ها نگهدارى مى‏شد به رایگان دراختیار طالبان علم قرار مى‏گرفت.
در میان احادیثى که از ائمه اطهار:
روایت شده نیز عبارات فراوانى یافت مى‏شود که در آنها مسلمانان به کتابخوانى ودانش‏آموزى تشویق شده‏اند.
امروزه با اینکه دانش‏اندوزى از راههایى جدا از کتابخوانى؛ نظیر ضبط مطالب در دیسکهاى نورى میسر شده وپیشرفت فراوانى نیز کرده، ولى با این وصف هنوز کتابخوانى مهمترین راه فراگیرى دانش به شمار مى‏رود و تاکنون‏جانشینى براى آن یافته نشده است.
جمهورى اسلامى ایران نیز از روزى که پایه‏گذارى شد، مردم را به کتابخوانى و نگهدارى حرمت کتاب در همه‏زمینه‏هاى دینى و علمى و ادبى فراخواند و هر سال به مناسبتهاى گوناگون نمایشگاههاى کتاب در تهران و شهرستانهابرپا کرد تا انواع کتب فارسى، عربى و لاتین در دسترس کتابخوانان گذاشته شود و دانشجویان و طلاب حوزه‏ها بتوانندکتابهایى را که نیاز دارند به آسانى به دست آورند.
خوشبختانه مسؤولین جمهورى اسلامى که عمدتاً خود از میان‏تربیت‏شدگان حوزه‏هاى علمیه برخاسته‏اند بر تأثیر کتاب و کتابخوانى در رشد و آگاهى جامعه به خوبى واقفند.
آنها درنمایشگاههاى کتاب حضور مى‏یابند و ساعتهاى مدیدى در کنار مردم از کتابهاى عرضه شده بازدید مى‏کنند و باناشران به گفت و گو مى‏نشینند که این همه، ناشى از اهمیت کتاب در اسلام است و افتخارى براى کشور مى‏باشد.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 90/7/28:: 11:25 صبح     |     () نظر


----------

Java Codes