سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بترس که خدایت در معصیت خود بیند و در طاعت خویش نیابد و از زیانکاران باشى . پس اگر نیرومند شدى نیرویت را در طاعت خدا بگمار و اگر ناتوان گشتى ، ناتوانى‏ات را در نافرمانى او به کار دار . [نهج البلاغه]
سیاسی اجتماعی ومناسبت ها
لینک‌های روزانه
پیوندها

راهکارهای اجرایی در سال اقتصاد وفرهنگ

ü       برنامه ریزی اصولی بر اساس نوع اقدام وعملیات های تدارک شده (برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت)

ü       برنامه ریزی جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه واتخاذ سازو کاری مناسب جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه به ویژه برای کارمندان و کارکنان و اساتید روحانیون دانشجویان طلاب، دانش آموزان و تمام فعالان و تلاشگران محققان و پژوهشگران عرصه فرهنگ، علم، دانش در تمامی بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دو بُعد مشروحه ذیل می تواند ثمر بخش باشد

ü       مدیران به عنوان الگوهای رفتاری و پرچمدار تحول، نقش بسیار مؤثری می توانند در تحقق شعار سال داشته باشند. هر چه سطوح مدیریتی بالاتر شعاع تآثیر گذاری آن نیز بیشتر می شود و لذا مدیران بر اساس شیوه مدیریت جهادی هر برنامه اصلاحی را باید از خود و مجموعه خود آغاز نمایند، البته دیگران نیز نباید منتظر مدیرانشان بمانند.

ü       دولت در جامعه ما، به عنوان بزرگتر تولید کننده، بزرگترین توزیع کننده و بزرگترین مصرف کننده باید در تحقق شعار سال پیشقدم باشد و هرگونه اصلاح اقتصادی و فرهنگی را از خود شروع نماید زیرا دولت ها بیشتر ذره بین نگاههای تیز بین مردم هستند.

ü       با شعار سال نباید برخورد شعاری داشت، شعار سال برای شعار دادن نیست، بلکه شعار باید با تدبیر تبدیل به شعور شود و گفتارها در رفتارها و کردارها تجلی یابند. نباید شعار سال را فقط در سربرگ نامه ها نوشت و سوژه ای برای برگزاری سیمینارها و همایشها شود، بلکه با برنامه ها و راهکارهای عملیاتی و اجرایی در تحقق آن تلاش نمود.

ü       پس از اعتقاد و ایمان و درک شعار سال باید بدانیم که اصلاح و تغییر در دو حوزه بسیار سخت اقتصاد و فرهنگ بصورت تصادفی و شانسی اتفاق نمی افتد، بلکه نیازمند برنامه ریزی و طرح ایده های نو می باشد. و برای اجرای آنها راه دشواری در پیش است، لذا کمرها را باید محکمتر بست و عزمها را باید جزمتر نمود و همه با هم با همت بالا تلاش مضاعف نمود.

ü       با مقولات فرهنگی نباید برخورد غیر فرهنگی نمود لذا همه سازمانهای فرهنگی از جمله صدا و سیما، سازمانهای فرهنگی با هم اندیشی هم و بصورت مکمل هم و در کنار هم و تقسیم کار مشخص و بصورت برنامه های مدون فرهنگ سازی لازم انجام شود.

 ü         - احیای فرهنگ غنی کار و تلاش و همت وبهره گیری هوشمندانه از ظرافت ها و ارزش های فرهنگ عمومی جامعه که ریشه ای عمیق و دراز در فرهنگ مردم دارد، استفاده از این موقعیت طلایی می تواند روزنه و دریچه ای به سوی جامعه ای پویا و پیشرفته را در پیش روی ما قرار دهد. اگر نگاهی به فرهنگ عمومی جامعه ما از دیر باز داشته باشیم

ü       زمینه سازی برای ایجاد وحدت و همدلی بین تمام نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی حول محوررهبرمعظم انقلاب اسلامی

ü       بسط ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و آموزه های معنوی در بین تمام سطوح و طبقات اجتماعی جامعه

ü       داشتن برخوردی واقع گرایانه و پرهیز از برنامه ریزی و اجرای برنامه های احساسی، غیر منطقی و برداشت های جناحی و خطی و محدود و معدود سازی آن به مباحث و کارهای کم ارزش و سطحی از این عنوان، در صورت ملحوظ نداشتن و جدی نگرفتن این مهم، شاهد وارد آمدن آسیب های جدی به اصل موضوع و اهداف مهم ترسیم شده برای آن خواهیم بود.

ü       تشکیل اتاق فکر، جلسات مشورتی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری با هدف بهبود بخشی به روند اجرایی موضوع وبهره گیری خردمندانه و عقلایی از نظرات حاحب نظران و کارشناسان موجب کارایی بیش تر برنامه ها و فعالیت های تدارک دیده شده در این خصوص در سال جدید را فراهم خواهد ساخت.

 ü          همانطوری که مقام معظم رهبری بیان فرمودند توسعه و اصلاح اقتصاد و فرهنگ نیازمند عزم و اراده ملی و عمومی است و لذا باید تلاش شود تا توسعه اقتصادی و فرهنگی در جامعه به یک خواست و جنبش ملی تبدیل شود همه بسیج شوند یک دست صدا ندارد و با یک گل بهار نمی شود ولی صدا ها با یک دست آغاز می شود و بهار نیز با یک گل شروع می شود. اصلاح و بهبودی بدون مشارکت همه مردم مشکل است و لذا باید همه را در این اقدام مشارکت داد.

ü       کمک به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها یکی از مهمترین رویکردهای مهم اقتصادی برای تحقق شعار می باشد همه در هر سطحی که هستند باید مشارکت و تلاش نمایند تا بستر و زمینه اجرای مطلوب فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها میسر شود.

ü       اطلاع رسانی و ارائه گزارش عملکرد از روند اجرایی و مجموعه کارها و برنامه های انجام
شده در ارتباط با عناوین نامگذاری شده سالهای قبل

 ü          ایجاد سامانه برنامه ریزی ، هم آهنگی، هدایت، کنترل و نظارت

 ü          شناسایی موانع و راه بندهای احتمالی

ü       تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و ارتقای استانداردهای تولید شده بعنوان مهمترین رویکرد اقتصادی باید مورد اهتمام جدی قرار گیرد تا اعتماد از دست رفته مردم به کالای ساخت داخل ترمیم یافته و از طرف دیگر باید عرق ملی را برای استفاده کالای داخل تهییج نمود.

ü       ارایه الگو و مستندات قابل ارایه اعم از تولیدات و برونداد و خروجی هادر زمینه های مختلف (فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و...) که در سنوات گذشته حاصل و نتیجه کار و همت مضاعف مدیران و کارکنان و دست اندرکاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) بوده است

ü      به کارگیری هدفمند از رسانه های دیداری و شییداری و ارتباط جمعی به خصوص صدا و سیما، در کنارآموزش های تخصصی مدیران و متولیان ذیربط. از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

ü      پایش مستمر، ارزشیابی و ارزش گذاری بر مجموعه فعالیت ها و تلاش های انجام شده.

ü      تلاش جدی در ریل گذاری و تعیین دقیق مسیرهای دستیابی به نقاط هدف گذاری شده

ü      بالا بردن هزینه های کالاهای تجملاتی وارداتی (خودروهای لوکس و...)

ü       توزیع عادلانه بر حسب نیاز در سطح کشور به منظور افزایش انگیزه در جهت حمایت از سیاست های اقتصادی

ü       ایجاد فرصت های برابر برای تمامی بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی

ü      سوق دادن تمامی ابزار فرهنگی کشور و رسانه هایی داخلی در تبلیغ و تشویق مردم به مصرف صحیح محصولات و تولیدات داخلی

ü      بالا بردن ساعات بهره‌وری کار در سطح کشور ( ادارات و کارخانجات و ...)

ü      بهره گیری از آیات و روایات و سخنان بزرگان و اندیشمندان و...

ü      برای طرح ها و پروژه هایی که امکان و ظرفیت لازم برای افزایش و رشد تولیدات و فعالیت را بدون افزایش بودجه در سال جاری دارند بایسته است تعیین اولویت شوند.

ü      بهره گیری حداکثری از پایگاه ها، مراکز و تشکل های فعال دینی مساجد، حسینه ها، هیئات مذهبی، انجمن های اسلامی، که دارای مخاطبان زیادی بوده و از جایگاه ویژ ه ای بر سطح جامعه برخوردار می باشند .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 93/2/31:: 10:50 صبح     |     () نظر

 

ü       داشتن نگاهی جامع الاطراف همراه با توسعه و گسترش این موضوعات به تمام عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و پرهیز از بخشی نگری و جزء اندیشی در برنامه ریزی و طراحی امور برای اجرای مناسب آن در سال جاری امری ضروری می باشد

ü       سازمانهای دولتی و کلیه آحاد جامعه با خرید و مصرف لوازم، تجهیزات و ماشین آلات تولیدات داخل کشور از تولید کنندگان حمایت نمایند و از خرید و استفاده تکنولوژیهای مصرف گرا پرهیز نمایند.

ü       آموزش و پرورش نقش استراتژیک در ایجاد و تغییر فرهنگ درست جامعه دارد و از طرف دیگر با توجه به فرزند سالاری در جامعه و فرهنگ پذیری در سنین پایین، فعالیت های فرهنگی را از دانش آموزان شروع کنند، علاوه بر تاثیر بر دانش آموزان اولیاء و خانواده آنان نیز متاثر خواند شد، البته حساس سازی معلمان در این باره نقش مؤثرتری خواهد داشت.

 ü         - بهره گیری از ابزار و تکنولوژی چند رسانه ای

ü       بهره گیری از فضای مجازی وسایبری

ü       بدون خواستن توانستن امکان پذیر نیست، اگر مدیران، آحاد مردم ایمان واعتقادی برای اصلاح نداشته باشد. اصلاح و بهبودی محقق نخواهد شد. برای حرکت در مسیر شعار سال باید به آن ایمان و اعتقاد داشت. اگر ایمان نداشته باشیم که موضوعات مهم کشور، اقتصاد و فرهنگ است که باید با راهبردهای عزم ملی و مدیریت جهادی تحقق می یابند، هیچ اقدامی موثر نخواهد بود.

ü       نگاه کارشناسانه و مدبرانه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم

ü       توجه به تولیدات داخلی و صادرات کالا

ü       شناسایی نیازهای ضروری و اساسی مردم در حوزه اقتصاد

ü       سوق دادن هدفمندی یارانه ها به سمت خدمات عمومی و ضروری مردم

ü       نگاه واقعگرایانه به اقتصاد جهانی و چگونگی نحوه تعامل با دنیای خارج و روابط کشورها

ü       شناسایی صحیح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور

ü       سرعت عمل لازم در حل و فصل موضوعات و مشکلات

ü       برای تعیین و اصلاح فرهنگ مردم آموزش به عنوان مهمترین ابزار تغییر رفتار باید مورد اهتمام سازمانهای آموزشی و فرهنگی قرار گیرد زیرا اصلاح و تغییر رفتار با زور، ارعاب و اجبار و از طریق تهیه، تدوین و ابلاغ بخشنامه ها و آیین نامه ها اتفاق نمی افتد، بلکه باید از طریق آموزش باورها ، نگرشها، اندیشه ها و رفتار ها را تغییر و اصلاح نمود.

ü       فضاسازی تبلیغاتی در محیط شهری و اماکن و میادین عمومی و خدماتی و...

ü       چگونگی پیوند برنامه های تدوین شده دستگاه ها در سال «جهاد اقتصادی» در راستای تحقق و تقویت روحیه جهادی و ترویج و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت

ü       بررسی نقش دستگاه های موثر در فضای فرهنگ عمومی کشور به منظور تحقق، تقویت و اعتلای فرهنگ جهاد اقتصادی

ü       چگونگی نقش آفرینی و تاثیرگذاری دستگاه های فرهنگی بر دستگاه های اقتصادی و یا بخش های اقتصادی درون دستگاهی در راستای تحقق جهاد اقتصادی

ü       زنان به عنوان مدیران خانه نقش موثری در اصلاح الگوی مصرف و استفاده از کالاهای تولیدات داخلی دارند لذا در اصلاح و توسعه اقتصادی و فرهنگی باید مورد توجه و اهتمام بیشتری قرار گیرند.

ü        با توجه به تاثیر و نفوذ روحانیون و ائمه جمعه و جماعات و سایر افراد با نفوذ جامعه در شکل گیری و اصلاح فرهنگ جامعه پیشنهاد می شود شعار سال و راهکارهای تحقق آن در دستور کار افراد مذکور قرار گیرد تا نسبت به تبیین مناسب آن اقدام نمایند.

ü        ترویج فرهنگ اعتدال و انجام امور بر اساس تدبیر درست و ایجاد امید و نشاط اجتماعی ازجمله راهکارهای توسعه اقتصادی و اعتلای فرهنگ عمومی است که به عنوان شعار دولت یازدهم همراستا با شعار سال باید مورد عنایت و اهتمام قرار گیرد.

ü       کاهش تعطیلات رسمی

 ü          بالا بردن سرعت گردش سرمایه در کشور و توزیع تسهیلات بدون هرگونه قرطاس بازی اضافه

ü       بالا بردن اشراف کامل دستگاه های نظارتی و کنترلی بر اقتصاد کشور

ü       ایجاد فضای کامل امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاران در اقتصاد داخلی

ü       پرهیز از هرگونه شتاب زدگی در تصمیمات کلان

 ü          بهره‌گیری صحیح و به موقع از ظرفیت ها و امکانات و پتانسیل های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در داخل کشور

ü       بهره‌گیری صحیح و مناسب از منابع در داخل کشور (حامل های انرژی و...)

 ü          متناسب کردن قیمت ها با درآمد مردم

ü       احیای فرهنگ غنی کار و تلاش و همت وبهره گیری هوشمندانه از ظرافت ها و ارزش های فرهنگ عمومی جامعه که ریشه ای عمیق و دراز در فرهنگ مردم دارد، استفاده از این موقعیت طلایی می تواند روزنه و دریچه ای به سوی جامعه ای پویا و پیشرفته را در پیش روی ما قرار دهد. اگر نگاهی به فرهنگ عمومی جامعه ما از دیر باز داشته باشیم

ü       برنامه ریزی جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه واتخاذ سازو کاری مناسب جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه به ویژه برای کارمندان و کارکنان و اساتید روحانیون دانشجویان طلاب، دانش آموزان و تمام فعالان و تلاشگران محققان و پژوهشگران عرصه فرهنگ، علم، دانش در تمامی بخش های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دو بُعد مشروحه ذیل می تواند ثمر بخش باشد

ü       زمینه سازی برای ایجاد وحدت و همدلی بین تمام نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی حول محوررهبرمعظم انقلاب اسلامی

ü       از فرهنگ غنی اسلامی و آموزه های دینی و ایرانی برای تبیین فرهنگ درست و الگوهای صحیح مصرف و تولید باید استفاده نمود و با الگو پذیری و تبعیت از معصومین و بزرگان دینی و ملی در ارتقای فرهنگی کوشید.

ü       بسیاری از سرمایه های اجتماعی ما کمرنگ و کاهش یافته است، که باید نسبت به ترمیم و تقویت سرمایه های مذکور برنامه ریزی و تلاش شود. دروغ سرمایه صداقت را کم کرده تهمت از سرمایه اعتماد کاسته است و .....

ü       یجاد سیستم های جدید با حفظ پتانسیل و آمادگی قبلی در جهت حل معضلات و مشکلات پیش بینی نشده در موضوعات اقتصادی

 ü         بالا بردن نقش بنگاه های خرد اقتصادی در داخل کشور در جهت افزایش تولید

ü       تصویب و تسهیل قوانین برای کارآفرینی و حمایت از تولیدات داخلی

ü      نگاه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار به منظور ایجاد و برقراری عدالت اجتماعی و بالا بردن انگیزه های حمایتی مردم

ü       اجرای اقتصاد مقاومتی و تمرکز به ظرفیتهای داخلی به جای توجه به ظرفیت های بیرونی و تقویت درونی به عنوان مهمترین رویکرد اقتصادی و فرهنگی باید مورد عنایت قرار گیرد.

ü       باید توجه نمود که اصلاح در اقتصاد و فرهنگ امور تدریجی است یک شبه ایجاد نمی شد و تا یک شبه نیز تغییر و اصلاح نمی شود. لذا نباید انتظار معجزه داشت بلکه هر کس باید خودش معجزه گر باشد و دقت و تدبیر را نباید فدای سرعت نمود.

ü      حذف مدیرانی که ناپاکی دست و فکرشان را در اقتصاد 8 سال گذشته ثابت کرده اند

ü      حذف و مجازات مدیران حباب ساز قیمتها و شاخص های اقتصادی

ü      رسیدگی عادلانه و بدون مماشات به پرونده های فساد اداری مالی

ü      گندزدایی افراد فاسد از شرکتهای وابسته به وزارت اقتصاد دارایی

ü      گشودن درهای نظارت و بازرسی و استقبال از گزارشگران فساد

ü      تامین امنیت شغلی گزارشگران فساد اداری مالی

ü      تصویب مجازات های سنگین برای فاسدین اقتصادی

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط مباشری 93/2/31:: 10:40 صبح     |     () نظر


----------

Java Codes